A BMW legnagyobb luxuslimuzinja, a hetes sorozat 2001-es bemutatkozsa igencsak megosztotta a mrka rajongit. A vezet formatervez Chris Bangle ltal megalkotott vonalak - s a technikai jtsok kztt bevezetett "forradalmi" i-Drive kezel rendszer - igencsak szokatlanok voltak, ennek rendje-mdja szerint pedig ersen ambivalens rzseket vltott ki a kznsgbl. A vezets azonban nem hagyta eltntortani magt, Chris azta tbb modell megalkotsnl is bbskodhatott, mg a negyedik genercis zslshajt nemcsak, hogy elfogadta a nagykznsg, de szp lassan a kategria-eladsok lre kerlt. Az elmlt ngy v - lassan a modellciklus felhez rkeztnk - szksgess tette az tdolgozst. A gyr azonban rezte, hogy a karakteres sikermodellhez nem igazn kell hozznylni, gy csupn minimlis kls s bels vltoztatsokat hajtott vgre s elssorban a motorokra, a futmre s az tkonfigurlt i-Drive rendszerre helyeztk a hangslyt. Ezek az talaktsok - br ez egy luxuslimuzinnl elsre taln furcsn hangzik - mind az aut sportossgt hangslyozzk. A BMW egybknt nem is beszl faceliftrl, st igazn a modellfrisstsrl sem. A sajtanyag Lifecycle impulse nven emlegeti a hetes megjulst.
A kls jrarajzolst gyorsan t lehet futni, ugyan minden oldalrl hozznyltak az authoz, de tnyleg csak minimlisan. Ellrl j lett az els fnyszr, s az vek is dinamikusabbak, htulrl pedig a hts lmpk rajzolata lett ms. Amint birtokba vesszk az autt elsre az j hromklls kormny tnhet fel, illetve ha nagyon figyelmesek vagyunk, nhny j gomb a mszerfal kzps rszn, amely az audio rendszer vagy fts kezelst knnyti meg. Mostantl a fontosabb funkcik ugyanis mr nem csak az i-Drive - most mr nyolc irnyba mozgathat - gombjn keresztl rhetek el. Az gretek szerint egybknt a gyakorlati tapasztalatok alapjn a hasznlata tnyleg knnyebb lett. Azrt mg annyira ne tessk rlni, mg mindig sokat kell tanulni ahhoz, hogy cspbl tudjuk kezelni, igaz az emberek nem is csak pr napra szoktak 30 millis autt vsrolni. Ugyanakkor nem rdngssg, br nem is egyszer. A navigcis belltsa pldul okozott nmi problmt klnsen, amikor sikerlt elkeveredni a sajtbemutat helysznt jelent tengerparti vrosban.
Az aut rnak megfelelen termszetesen a legmagasabb elvrsoknak is megfelel. Az anyagok vagy az sszeszerels minsgvel a nmet precizits miatt most sincsen gond. A rengeteg kezelszervvel mindent bellthatunk, legyen az a teljesen optimlis lshelyzet, vagy a lgkondicionl ersge s irnya. A kor kvetelmnyei miatt termszetesen tbb az extra is, ilyen jdonsg a kanyarkvet fnyszr, a MP3-as zeneszmokat is lejtsz CD, vagy a tvolsgtart tempomat. Az utbbi a spanyolorszgi menetprbn is bizonytotta, milyen kis hasznos tallmny.
A negyedik generci igazi jdonsgai azonban elssorban a motorhztet alatt, valamint futmben keresendek. A vlaszhat hat erforrs kzl, csupn egyetlen volt megtallhat korbban a knlatban, ugyanis csak a legersebb, 48 szelepes V12-es hatezres motorhoz nem nyltak a gyriak. Ez a maga 445 lerejvel s 600 Nm-es nyomatkval mg mindig elg ahhoz, hogy bven megfelelen mozgassa a mintegy kttonns autt. Teljesen j motorknt gy hrom benzines s kt dzel erforrs kerlt be a motorpalettba. A legkisebb hromezres dzel 231, mg a benzines vltozat 258 lert teljest, a 740i esetben mr 306 lervel, mg a 745d esetben kereken 300 lervel gazdlkodhatunk. Ez pedig a legtbb esetben bven elg arra, hogy a vgsebessg az elektronikusan leszablyozott 250 km/ra legyen.
Amennyiben BMW hetes vsrlsn trjk a fejnket a motorok vlasztsnak nehzsge mellett mg egy komoly dilemmval kell szembe nznnk. Ez pedig az, hogy milyen futmvet is vlasszunk a lehetsges hrom (standard, adaptv, s sport) kzl. A sport csomag leltetst s kemnyebb rugzst takar, de ha inkbb a knyelemre helyezzk a hangslyt, akkor a karosszria bedlst nem fogjuk rezni hla a modern techniknak.
A nemzetkzi bemutatn az j kntsben a 750i - s a hossztott Li vltozat - szerepelt. Az egyetlen modellre val szkts nem a vletlen mve volt. Az aut az eladsi szmok alapjn ilyen formban volt eddig a legkelendbb. Ez egybknt rthet is a 367 ler s a 490 Nm-es nyomatk bven elg a sportos menetteljestmnyekhez. A mindegyik vltozatban az alapfelszereltsg rszt kpez hatfokozat automata Steptronic vlt az utbbihoz radsul megfelel partner. Az ibriai autplykon megfelelen teszi a dolgt, de a hegyi szerpentineken sem akad problmja. Itt azonban az egyni lvezkeds kedvrt azonban jobb, ha a kormnyrl vezrelve kapcsolgatunk a fokozatok kztt. Az utbbit azonban szokni kell, a kormnyon elhelyezett kt-kt gomb (fell-ell, s alul-htul) hasznlata elsre kiss szokatlannak tnt, nmi gyakorls utn azonban mr jl ment a hasznlata. Akinek mgsem vlna be annak termszetesen ott a megszokott, j fogs vltkar. Ezzel is kitnen lehet gyakorolni a hat msodperces szzra gyorsulst.
A hosszabb vltozat, a 750 Li esetben a menettulajdonsgok alapjn nem tnt fel melyik autban is lnk. A sofrs verzi a sportos vezetsi lmny helyett a htul lknek az igazi luxust nyjtja, a megnvelt centimtereknek ksznheten tnyleg fejedelmi a trknlat. (Nekem nagyon tetszett, hogy kln kis hromszg alak lbtartn pihentethetjk megfradt vgtagjainkat.) Az lsek termszetesen itt is elektromosan llthatak, mg a kikapcsoldsrl kln sznes kperny s sajt htszekrny gondoskodik. gy taln mr rthetbb, mirt is j gazdagnak lenni. A hossztott vltozat sikere s a dzelek betrse a magasabb kategriba a BMW-t is arra ksztette, hogy a dzel vltozatokbl is knljon ilyen verzit. Jelenleg csupn a ngy benzines ltezik Li betkombincival, de a hrek szerint hamarosan jnnak az Ld vltozatok is.
www.a5.hu