A gyorsulsi versenyek rsztvevi mr jval a verseny eltt kszldnek a megmrettetsre s mindent elkvetnek, hogy gyorsabb tegyk gpeiket. Ilyenkor nagyon sok teendnk akad, hogy az autnkbl kihozzuk a lehet legjobb teljestmnyt. A lehetsgek vgtelenek a motortuningtl az aprbb teljestmnynvel fogsokig, csak gyzzk idvel, trelemmel, na s persze pnzzel.
A motortuning mellett sok egyb dologgal is javthatjuk autnk teljestmnyt, ezek kzl az egyik az gynevezett „sovnyts”. Minl knnyebb az aut annl gyorsabb lesz. Hogyan rhetjk ezt el? me a fogykra receptje: szabaduljunk meg minden plusz slytl, ami nlkl mg jl mkdik az aut. A legegyszerbb megolds a fogyasztsra a ptkerk kivtele, amivel kb 15-20 kg-t is nyerhetnk. Termszetesen rdemes az utastrbl s a csomagtrbl is minden nem ltfontossg dolgot kipakolni pl: mlyldt, lseket, Lipton kocsikutyt s minden egyb felesleges kacatot, ami csak a helyet foglalja. Lehetleg egyedl is legynk az utastrben arra a pr rpke msodpercre, amg gyorsulunk.
A benzintank ressgt mutat kis lmpt senki se szereti, most mgis j bart, hiszen azt jelzi, mr csak alig van pr liter zemanyagunk. Ez mirt j? Vegyk egy tlagos aut tankjt, ami kb 50 literes. Ha csak 10 liter benzint hagyunk benne, rgtn nyertnk 35-40 kg-t. A vrbeli gyorsulk szinte csak annyi benzint hagynak a kocsiban, hogy ppen elg legyen egy-egy futamra. Persze ez a kevske benzin nem rt, ha legalbb 99+ oktnszm de maximalistk mg nvelhetik ezt valamilyen adalkkal is, pl proboost, nitro (adalk), spuri. Azrt a kevs zemanyagnak is van htultje, hiszen volt mr plda arra, hogy egy versenyznek a tv vge eltt kifogyott a benzine. Gondoljunk bele, ha ez ppen a dntben trtnik az egy kicsit azrt bosszant.
A gyorsulsi versenyeken szmos egyb knnytssel is tallkozhatunk, van aki megvlik a motorhztettl, ajtktl s egyb karosszria elemektl a siker rdekben. Ezekkel azonban nem rt vatosan bnni, mert a tapasztalatok alapjn az ajtk levtele mr okozhat nmi kzutlatot, pr kilrt pedig nem rdemes anyuknknak hosszas csuklsi rohamot okozni :)
Ezekkel az egyszer dolgokkal kb 50-60 kg-tl is megszabadulhattunk, ami egy alapbl 1000 kg-os 100LE-s autnl annyit jelent, mintha hirtelen 5-6 lervel izmosodott volna. Azrt ez nem mindegy! A knnytsnek mr egy kicsit drgbb mdja a kaszni egyes elemeinek vegszlbl val elksztse, amivel ugyancsak szmos kiltl szabadulhat meg autnk. sszessgben gy akr 100 kg-ot is nyerhetnk, ami mr igencsak sokat jelent, viszont ez mr egy msik trtnet.
A knny aut s a nagy teljestmny azonban nmagban mg nem elg. Ahhoz, hogy j idt mehessnk fontos a j tapads s a teljestmny sszhangba hozsa. Mind a nagy teljestmny, mind a j tapads elengedhetetlen, hiba van bivaly ers autnk, ha nincs hozz megfelel tapads, egyszeren nem brjuk majd a nagy teljestmnyt az aszfaltra juttatni. Mint ahogy ez egy gumigyrt cgnek is a szlogenje „Mit r az er, ha nem uralod” (Pirelli). Ez egy nagy igazsg, ezrt bizonyos fokig a j tapads tbbet jelent, mint nhny plusz ler: e nlkl lehetetlen jl rajtolni, egy j rajt pedig mr fl gyzelem. A legegyszerbb megolds a ngykerk meghajts, m ez csak keveseknek adatik meg, gy ht az egyszer embernek a gumivlasztsra kell nagyon odafigyelnie. Kisebb teljestmny autknl elg egy garnitra puha utcai abroncs (Michelin, Pirelli, Yokohama stb) vagy valami kopottabb, peresebb tli gumi hasznlata. A tli gumi azrt j vlaszts, mivel az anyaga gy van kalibrlva, hogy hideg idben (7 fok alatt) legyen a legoptimlisabb a kemnysge. Nyron viszont ez az anyag pont veszt kemnysgbl, puhbb lesz, jobban sztterl az aszfalton, gy jobban is tapad. Ha pedig kopott is a gumi, mg a barzdk sem akadlyozzk meg a minl nagyobb felleten trtn rintkezst a talajjal. Persze nem muszj rgtn a bontba rohanni leszzalkolt gumikrt: sok esetben az is elegend, ha az autt meghajt futmvn lv gumikbl engednk valamennyit. Ha rajtnl kiprg a kerk, ezt mindenkppen rdemes megprblni.
Nagyobb teljestmnynl mr nem elg az utcai gumik ltal nyjtott tapads, ilyenkor mlyebben a pnztrcba kell nylnunk egy verseny gumi szett rdekben. Ezekkel a gumikkal mr kivl rajtokat lehet produklni, akr egy nyikkans nlkl :) A legutols lpcs a slick gumik hasznlata, ezeken mr egy gramm barzda sincs, gy effektve 100%-os tapadst nyjtanak.
A megfelel gumivlasztshoz a j mret megvlasztsa is hozz tartozik, hiszen gondoljuk bele, ha egy gyengbb autra szlesebb, peresebb abroncsot szerelnk, az valsznleg nehzkesen fog tudni elindulni, radsul lassabb is lesz, hiszen a tengelynek jval nagyobb ert kell kifejtenie, hogy mozgsra brja a kereket. A j vlaszts a legtbb esetben a kisebb tmrj felni, nagyobb oldalfal gumival.
gy a lecsupasztott autval, a megfelel gumikkal s benzin-adalkkal nyugodt szvvel indulhatunk gyorsulni. Az sem rt ha leadunk pr kilt verseny eltt. Ne feledjk, minden deka szmt! ;) |