A turbfeltlt bizonyra mr nem ismeretlen fogalom sokatok szmra, viszont tbben tetttek mr fel neknk azt a krdst, hogy mirt j a turb, hogy mkdik egyltaln, vagy hogy utlag felszerelhet-e egy szvmotorra. Ezeket a krdseket prbltam boncolgatni egy kicsit, kvncsisgotokat kielgtend.
Elszr mindenkppen azt kell tisztzni, hogyan is mkdik a turb, s mirt j ez neknk egyltaln. Ha egy motor teljestmnyt nvelni szeretnnk, gy tudjuk a legknnyebben elrni, hogy tbb zemanyagot getnk el a hengerekben. Ehhez viszont tbb levegre is van szksg. Szv motoroknl – mint ismeretes - a levegt a dugattyk szvjk be a hengerekbe, teljestmnynvels szempontjbl pedig itt jnnek a feltltk a kpbe. Ezek segtsgvel tbbletlevegt juttathatunk a motorba, gy tbb zemanyagot tudunk elgetni, amivel egy nagyobb hengerrtartalm motor teljestmnyt tudjuk kiprselni egy kisebb blokkbl. A feltltket alapveten kt csoportba oszthatjuk, a turbfeltltk s mechanikus feltltk csoportjra.
A turbfeltlt a motorbl kiraml kipufoggzok energijt hasznostja, azaz meghajt egy turbinakereket, ami egytt forog a vele kzs tengelyre szerelt kompresszorkerkkel. Ez a kerk forgsa ltal beszvja a friss levegt, majd tlnyomssal a hengerekbe juttatja azt. A turbina- s a kompresszorkerk egy-egy csigahzban foglalnak helyet, ezek kztt tallhat az gynevezett kzprsz. Ez a turb legknyesebb rsze, amelynek elksztse, javtsa nagyfok precizitst ignyel, hiszen ebben helyezkedik el a specilis, sz csapgyazssal elltott kzs tengely, ami elri akr a percenknti 100.000-200.000-es fordulatot is. Az sz csapgyazs azt jelenti, hogy nemcsak a tengely forog a csapgyban, hanem a csapgy is forog a csapgyhzban. Mindkettt egy vkony olajfilm rteg veszi krl a minl knnyebb forgst elsegtend.
Egy turbs motor sokkal nagyobb odafigyelst ignyel szvs trsaiknl, gyakrabban kell benne olajat cserlni, komolyabb ignybevtel utn pedig nem szabad azonnal lelltani: alapjraton pr percig jratni kell a motort, hogy a szerkezet ezltal visszahljn. Erre azrt van szksg, mert a hengerekbl kiraml nagyon magas hmrsklet kipufoggztl a turb is tizzik, fleg ha nagyon megzavarjuk a gpet. Egy-egy hzsabb menet utn sttben akr ltni is lehet, ahogy vrsen izzik a kt csigahz. A htsrt az olaj s a htvz felel, amely keringse megsznik, ha lelltjuk a motort. Ekkor a tengelyen s a csapgyhzban lv olajfilm knnyen rghet a hz falra, ettl pedig a szerkezet lettartama is cskken. Ezt kivdend lehet kapni olyan idztket, amelyek egy elre beprogramozott ideig jratjk a motort, miutn mi lezrtuk s otthagytuk az autt. Fontos mg a lgszr gyakoribb cserje is, hogy a turb knnyebben szvhassa be a friss levegt.
A turb szablyozsrl egy wastegate nev szelep gondoskodik. Erre azrt van szksg, mert a tbb levegvel elgetett tbb zemanyag tbb kipufoggzt is eredmnyez, amitl ismt gyorsabban forog a turbinakerk mg tbb levegt juttatva a motorba, s gy tovbb. Ennek a lncreakci-szer folyamatnak a kivdst szolglja a wastegate szelep, amely egy elre belltott levegnyoms elrsekor a kipufoggz egy rszt elirnytja a turbinakerktl, gy szablyozva a folyamatot.
Aki vezetett mr turbs autt az tudja, hogy mi is az a turblyuk. Errl akkor beszlnk, amikor gzads utn a turb mg nem prgtt fel teljesen, s nem szllt elg levegt a nagyobb teljestmnyhez, gy annak ldsos hatsa nlkli gyorsulssal kell berjk. Persze miutn felplt a tltnyoms az aut hirtelen megldul. Mirt trtnik ez? Alacsony fordulaton a kipufoggz nem ramlik elg gyorsan ahhoz, hogy a turbint kell sebessggel meghajtsa, ezrt kis fordulaton ertlenebb marad a motor. Ennek a jelensgnek a cskkentsre a gyrtk egyre inkbb prbljk a turb tehetetlensgt minimalizlni, hogy az gyorsabban fel tudjon prgni. Msik megolds lehet kt kisebb s gyorsabban felprgni kpes turb alkalmazsa, ezeket ltalban V motoroknl hasznljk, itt egy hengersort egy turb tlt. Egy ritkbb megoldst vetettek be a japnok a Nissan Skyline-nl, itt kt turb mkdik sorba ktve, a kisebb turb adja a tltnyomst alacsony fordulaton, miutn pedig a nagyobb trsa felprgtt, az szolgltatja a cscsnyomst.
A turb hatsfoka jelentsen nvelhet intercooler alkalmazsval. Ez a szerkezet a turb ltal felmelegtett levegt hti vissza, amely azltal, hogy hidegebb, srbb is lesz, gy a benzin-leveg keverk kevsb lesz hajlamos az ngyulladsra. Ezltal nvelhet lesz a turbnyoms a nagyobb teljestmny rdekben. Az intercoolerrl s tuning lehetsgeirl olvashattok rovatunk egy korbbi cikkben is.
Msik hasznos kiegszt lehet turb mell a Blow Off szelep. Ez azt a clt hivatott szolglni, hogy amikor a vezet leveszi a lbt a gzrl (pl. vltskor) a hirtelen feltorld levegt - ami nem tud hova menni s lefkezn a turbt - kiengedi a szabadba. Ez azrt j, mert gy forgsban marad a turb, s sokkal gyorsabban felpl a turbnyoms.
Ezek utn sokakban felmerlhet a gondolat, hogy akkor essnk neki s tegynk turbt a kocsinkba, gy jelentsen megnvelve annak teljestmnyt. Csakhogy a dolog nem ennyire egyszer. A turb utlagos beptse egy igen kltsges mutatvny, s csak nagyon kevs cg csinl ehhez hasonl talaktsokat. Msrszt a szvmotor alkatrszei nem brnk elviselni a jelentsen megnvekedett teljestmnyt, a dugattykat s a hajtkarokat kapsbl ki kellene cserlni, mert a turbs motorokban kovcsolt, vagy prs dugk vannak a nagyobb hterhels miatt. Gondoskodni kell a turb kensrl s htsrl is, valamint nem rt cskkenteni a srtsi viszonyt az ngyullads megelzse vgett. Mindezek mellett illend a jval tbb lerhz igaztani a futmvet s a fkeket is, ha nem akarunk frissen felturbzott kocsinkkal rgtn az rokban kiktni. Amint lthat, elg mlyen a pnztrcba kell nylnunk, ha mindezt vghez akarjuk vinni. Ltezik olyan megolds is, amikor egy elektromos turbt, kompresszort akasztanak a motorra. Itt egy elektromotor hajtja meg a kompresszorkereket, amelyet padlgzkor egy kapcsol hoz mkdsbe s ezutn tolja a plusz levegt a motorba. De mg ez az olcsbb talakts is belekerl kb. fl milkba, gy ez sem igazn terjedt el.
A turb egy msik felhasznlsi lehetsgre vilgtott r a Saab a kisnyoms turbval. Nluk nem a teljestmnynvels, hanem egy jobban kezelhet, kisebb fogyaszts motor kifejlesztse volt a cl. Ennek teljestmnye nem rte el a hagyomnyos turbmotort, viszont a kis turbnyomsnak ksznheten szinte eltnt a turblyuk, s alacsony fordulatszmon ntt a nyomatk, gy a hosszabb vlttttelekkel cskkent a fogyasztsa a szv vltozathoz kpest.
Vgl ejtsnk pr szt a mechanikus feltltkrl, amelyeket egyetlen lnyeges dolog klnbztet meg a turbktl, mgpedig az, hogy nem kipufoggz, hanem a ftengely hajtja meg ket. Elnyk abban mutatkozik meg, hogy a motor teljes fordulatszm-tartomnyban tltenek, htrnyuk viszont, hogy az elrhet maximlis tltnyoms kisebb. Ellltsi kltsgk igen magas, gy nem igazn terjedtek el, kevs autgyr l ezzel a lehetsggel. A Mercedes hasznlja ket elszeretettel, valamint a Volkswagen alkalmazta ket a Golfokban: ezek voltak az gynevezett G-tltk. De ez mr egy msik trtnet ;)