Az autgyrtk tervezmrnkeinek klnbz kvetelmnyeknek kell egyszerre eleget tennik a kipufog rendszerek tervezsnl: krosanyag kibocsjts, zajszint, ellltsi kltsg, zemanyagfogyaszts, motorteljestmny, lettartam. Az els ngy szempont jelentsen korltozza a mrnkk lehetsgeit, mivel a tervezsnl igen nagy sllyal szerepelnek. A kipufogtuning lnyege, hogy a sportrendszer tervezse csak a teljestmnyre van kihegyezve, lnyege, hogy a hengerekbl a kipufoggz minl gyorsabban tvozzon, ugyanakkor biztostsa a megfelel folytst a motornak.
Els lps a gyri htsdob cserje lehet, ezzl kis mrtk teljestmny nvekeds rhet el, s autnk hangja rcesebb vlik. Ezutn a kzpdob cserjvel nvelhetjk a lovak szmt. Ezekkel a megoldsokkal gyorsabban tvoznak a gzok a hengerekbl, s sportos hangzst biztostunk a kocsinak.
Ne feledkezznk meg a kataliztorrl sem (ha van), ezt semmikpp se vgjuk ki a rendszerbl, mert a zldkrtza megszerzsekor komoly akadlyokba tkzhetnk, inkbb cserljk ki egy sportkataliztorra, amely kisebb folytst biztost, mint a gyri trsa.
Ezeknl komolyabb hatst rhetnk el az egsz rendszer cserjvel, belertve a ms tmrj csvek, s sportleml beszerelst. A gyri leml a hengerekbl kiraml gzokat vezeti el s szkti le egy csvezetkre. A sportleml bels fala polrozott, gy nem lasstja a gzramlst, valamint kln vlasztja a hengereket, gy az ellentemben dolgoz hengerek kln csvezetkbe pufoghatjk gzaikat. A maximlis hats elrse rdekben a ktcsves rendszer hasznlata a nyer: ebben az esetben kt kataliztorra, kzpdobra s htsdobra van szksgnk, vagy ezek ikerkamrs vltozataira. V-motoroknl, valamint turbmotoroknl konstrukcijukbl addan nincs lehetsgnk az ellen temben dolgoz hengerek sztvlasztsra. A V-motorokl az elrendezsbl addan van lehetsgnk ktcsves rendszer kialaktsra, itt viszont csak a kt hengersor pufoghat egy-egy csbe.
Ha a kipufogrendszer cserjre adjuk fejnket nagyon krltekinten tjkozdjunk arrl, hogy kire bzzuk, mert egy rosszul tervezett s kivitelezett rendszer tbbet rt mint hasznl. Sajnos tervezs s kivitelezs szempontjbl is lttunk mr nagyon rossz rendszerekre pldt, amik inkbb elvettek a teljestmnybl, mint hozzadtak. Vigyzni kell a nagyobb tmrj csvekkel is, mert oly mrtkben cskkentheti a folytst, hogy a hengerekbl tjut zemanyag a kipufogba, ami ott g el, ez pedig cskkenti a teljestmnyt s a kipufogrendszer lettartamt. Miden lers ebben a rovatban a www.carstyling.hu-rl szrmazik |