Br egy korbbi cikkben mr megismerhetttek a turbfeltlt elvi mkdst, azrt nem lenne teljes a kp, ha nem rnnk nhny sort a gyakorlati alkalmazsokrl. Az X-Turbo tuning-team tagjaknt tbb autval volt mr dolgom, kicsikkel s nagyokkal egyarnt, akiknek gazdi - sajt beltsukbl, vagy a tnyek megismerse utn -, turbfeltltben lttk a fejleszts kvetkez lpcsjt. Az eredmnyek magukrt beszlnek. De nzzk elbb az sket.
Maga a turb nem mai tallmny, se egyids a belsgs motorral. Mgis, csupn alig hrom vtizede kezdtk „sszehzastani” ket. Idkzben a versenyplyk majd’ mindegyikrl kitiltottk, vagy nagyfok korltozsnak vetettk al a hatalmas teljestmnyek miatt. Pldul 1982-ben a Brabham BMW F-1, a maga 1,5 literes lkettrfogatval s 4 hengerrel 1200 lers (!!!) edzsteljestmnyt nyjtott… A WRC-ket ma is korltozzk 300 LE-re.
A kzutakon viszont egyre nagyobb elismerst vv ki magnak a „vastd”, hiszen a ma gyrtott dieselmotorok tbb mint 90%-ban megtallhatjuk, melyekben a clja a dzel „lomhasgnak” cskkentse az alacsony fordulaton rendelkezsre bocstott nyomatktbblet rvn. A benzinmotorok tern mr sokkal szegnyebb a knlat. De mostanban mr itt is elindult nmi pozitv fejlds, a gyrak egyazon motor tbbfle teljestmny vltozatait tudjk knlni pusztn a turb mdostsval (lsd: VW-Audi, Saab, Volvo). A versenyeken szerzett tapasztalatokat felhasznlva egyre kisebb, knnyebb, frgbb turbinakerekeket ksztenek, amiknl a turblyuk-jelensg mr elhanyagolhatan csekly. A motorok ezekkel kpesek 2-3000-es hajtmfordulatnl felpteni akkora tltnyomst, hogy efltt a felesleget mr nyomsszablyz szelepen kell elvezetni.
Az utlagos beszerels nem rdngssg, br az otthoni ksrletezst csak az ersebb idegzeteknek ajnlom, akik nem sajnlnak pr hnapot-vet (s nhny motort) rldozni a tmra. Elmletileg az elmlet s a gyakorlat kztt nincs klnbsg. Gyakorlatilag van. A biztonsgos teljestmny kitapasztalsa nem egyszer dolog, s ennek kltsgvonzata igen magas lehet. Tapasztalat hinyban nem tudhatjuk elre, hol van a hatr a cscsteljestmny, s a motor pusztulsa kztt. Nmi kzgyessgre s egy jl felszerelt mhelyre is szksg lehet. Az aranyszably: mindig megfelel mennyisg zemanyag, s a kopogsos gs kerlse.
Nekem megadatott a lehetsg, hogy sajt autmon ksrletezzek, gy idestova hrom s fl v, kb. 25 ezer turbval levezetett kilomter, valamint a keznk all kikerlt autkkal s motorkerkprral szerzett tapasztalat segt a felmerl problmk hatkony kezelsben, s az objektv tjkoztatsban.
De mirt is j, ha turbt teszel az autba, amikor ennl olcsbb s kevesebb talaktst ignyl tuninglehetsgek vannak, amiket akr Magyarorszgon is meg tudsz szerezni, s teljestmnytbbletet rsz el vele? Sportlgszr, -kipufog, polrozs, knnytsek, chiptuning, nitr… hogy csak a legismertebbeket emltsem. Elsknt nyilvn a legtbbnknek az r jelenti a dnt szempontot. Egy turb azonban kzel sem drga. A beszerels, csvezs, thangols sem az. Az egyetlen krds, hogy a motorhoz mennyire kell hozznylni. Nos, a helyzet az, hogy a legtbb esetben semennyire sem! Sajt autm a plda r, hogy mg igen magas tltnyoms (1,0 bar felett) alkalmazsa esetn is a teljesen szria motor vidman llja a sarat, csupn az zemanyagrendszer lett hirtelen tl gynge a magasabb fordulatszmokon tetemes mennyisg zemanyag-mennyisg fedezsre, amit azonban az elektronika mdostsval knnyen t lehet hidalni. Persze ez is csak versenykrlmnyek mellett jn el, vrosi, kzti hasznlatnl tkletes a feeling.
Szinte felejthet a vlt, s az „veghang”. Egyszeren sokkal komfortosabb az autzs, s nem mellkesen: biztonsgosabb is, hiszen egy elzskor nem kell kt fokozatot visszakapcsolni, sztforgatni a motort, s imdkozni, hogy elg legyen a hely. Egyszeren lenyomod a gzt, s szinte sz szerint kikerld a lassabban haladt. Ezt nem lehet lerni, hogy milyen az, amikor 100-rl negyedikben, tdikben egy finom, de hatrozott gzmozdulatra az aut megldul, s gy gyorsulsz, ragadsz az lsbe, mint eddig csak kettesben, hszrl. Ezt rezni kell, s ha egyszer mr rezted, akkor sem hiszed el, hogy a jrmben ugyanaz a gyri motor dohog.
A motor lettartamt a turbstott szria- s egy agyonknnytett, sztberhelt szvmotorral sszehasonltva szintn megnyugodhatunk, hiszen nem kell ngy-tezres indulsi fordulatszm s kt-hromezer kilomterenknti motorgenerl. s nem kell millikban gondolkodni… Persze a legtbben azrt tuningolnak, mert versenyezni akarnak a verdval. Erre csak azt lehet mondani, hogy minden gyri motor garancijt veszti versenyszer hasznlat esetn, nincs ez mskpp akkor sem, ha szvmotorknt tuningoltunk, vagy ha a motorra turbfeltltt szereltettnk. Tuning esetn - legyen az brmilyen eltrs a szritl - s az rlt hasznlattal, sokkal jobban terhelhetjk a motort, mint az - gyri kivitelnl - egyltaln lehetsges lenne. Ezt egyetlen gp sem brja sokig, fkpp, amiket nem versenyclokra ksztettek.
A fogyaszts? Kevesen hiszik el, de egy turbs motornl szpen, egyenletesen haladva nincs tltnyoms, nincs tbbletterhels a motoron, s a pnztrcnkon. Viszont ha egyszer - nem trdve az ezresekkel - mulatni tmad kedvnk, s lelpjk a pedlt, kevs az igazi ellenfl gyorsulsban. De mg ekkor is 4-5000-nl kell tovbbkapcsolni, a sztprgets nem csak nem ajnlott, de teljesen felesleges is.
A legtbb hajtslnc is elg jl megbirkzik a megnvekedett erkkel, egyik gyenge pont a kuplung lehet, de annak megerstse is csak magasabb szintek esetn vlhat szksgess. A futmvet leginkbb nem az extra er veszi ignybe, hanem a sajnlatosan elhanyagolt, toldozott-foldozott magyar utak. A nagyobb lendlet hajtsra ksztet, ami hirtelen elrt nagyobb sebessgeket jelent. Errl illik megllni tudni. A fkeken nem rdemes sprolni, hiszen egy elhibzott fktv sokkal nagyobb kltsgeket ignyel, mint egy idejben beszerelt izmosabb fk. A gumikops nhnyunknl mr szvmotornl sem volt jelentktelen, az utcn gyakorta hallani sivt kerekes indulsokat, s ha az ember srbben lp a gzra, a turbnl ez a jelensg fokozottabban fellphet. Teht erre is ugyanaz vonatkozik, mint a fkekre.
Megri? Kezdetnek mindenkinek ajnlott az alap szett (kis nyomsra belltott turbval). Ez nlunk felszerelssel s hangolssal egytt anyagilag is versenykpes egy nevesebb mhelyben vgzett chiptuning + sportlgszr + -kipufog + -gyertya egyttes beszerelsvel szemben. De hasonltsuk csak ssze az ezekkel kapott sszes teljestmnynvekedst (szv-tuning esetn kb. 10-15%) s a turbval elrhet minimlisan 30-35% teljestmnytbblettel! gy mr nem is tnik olyan soknak, fleg, hogy erre az alapra pl minden tovbbi szint, ahol mr arnyaiban egyre olcsbb minden plusz ler, olyan szintre emelve ezzel a motor teljestmnyt, amit enlkl elrni, nemcsak hogy nem olcsbb (knnytett forgattym; specilisan talaktott hengerfej s -vezrls; verseny-befecskendezs; egyedi, hangolt kipufogrendszer), hanem szinte lehetetlen is.
sszegezve, azt mondhatom, hogy szinte brmilyen szvmotor turbzhat nagyobb pnzgyi rvgs nlkl is (lsd a gyorsulsokon indul turb-Lada). A sajt autm ta elkszlt jrgnyok egyiknl sem kellett a motorba nylni. Az elrt teljestmnyjavulst mgsem „degradlta” senki a sportlgszr + chiptuning kategriba. A gyri teljestmnyhez kb. 40-50%-ot tehetnk hozz szmottev htrny (lettartam-cskkens) nlkl, s mint oly sok terletn az letnek, a hatrt itt is csak a ksrletez kedvnk, a pnztrcnk vastagsga s a csillagos g adja.