A motortuning legels lpse s a legegyszerbb mdja a sportlgszr hasznlata. Ezeknek kt vltozata ltezik, a sportlgszr-bettek s a direktszrk. A bettszrt a gyri lgszrbett helyre kell tenni, ezt akrki meg tudja csinlni akr otthon is. A direktszr beszerelse kicsit macersabb. A gyri lgszrhzat ki kell operlni a motortrbl, s az erre csatlakoz csonkra kell a szrt felersteni. Nhny auttpusnl egy kis problmt szokott okozni a lgmennyisgmr, ami a lgszrhznl szokott cscslni, egy kis gyeskedssel tl lehet jrni a gyrtk eszn. Ms tpusoknl maga a beszerels tkzik akadlyokba (tipikus a "nem tudom hova feltenni" problma), de egy kis szerelssel, kreativitssal itt is sikerrel jrhatunk. Sok szerel nem szeret bajldni az ilyen buktatkkal s inkbb azt mondja, hogy ebbe az autba nem lehet beszerelni, vagy azt, hogy nem javasolja, mert rt a motornak. Ilyenkor egyszeren msik szerelt kell keresni, de mindenkpp olyat, aki otthon van az adott tpus aut szerelsben, mivel a mvelet sok esetben azrt tbbrl szl annl, hogy a rgit leveszem, az jat rrakom. Egy aut motorjnak kifejlesztsekor a leveg felvtelnek s szrsnek rendszert is pontos mrsek, tesztek eredmnyei szerint alaktjk ki gy, ahogy az gyri llapotban kinz. Sok esetben nem mindegy pldul, hogy mennyi id alatt jut a leveg a szelepekhez - ha tl korn az sem mindig j! rdemes teht mindennek utnajrni mieltt ilyesmibe fogunk. A sportlgszrk elnye, hogy 40-50%-kal tbb levegt kpesek tengedni mint a hagyomnyos paprszrk. A nagyobb leveg tereszt kpessgket a mkdsi elvknek ksznhetik: mg a paprszrk apr prusaikkal szrnek, a sportlgszrk anyaga tbb rteg textilhl, amelyek kt rteg fmhl kzt helyezkednek el. Ebben az esetben a textilre felvitt olajfilm szri meg a levegt. Szrkpessgk ugyan picivel gyengbb mint a paprszrknek (de mg gy is megfelel az autgyrak kvetelmnyeinek), viszont tbb levegt kap a motor. Valamit valamirt. Msik elnye az rk lettartam: cserlni ezeket a szrket mr nem kell, viszont gyakran kell ket tiszttani. Erre a clra specilis mosfolyadkot s olajz szettet vsrolhatunk. A gyrtk ltalban 10e km-es ciklust ajnlanak a bettszrkre, s 7-8e km-t a direktszrkre. Szemlyes tapasztalatom szerint srbb tiszttst mindenkppen megri, bettekre 6-8 ezer km, direktszrkre 5 ezer km, de ezt mdosthatja a szr llapota is. Ezekkel a szrkkel kb 1-2%-os teljestmny nvekedst rhetnk el, de igazbl leginkbb autnk rugalmassgn vehetjk szre jtkony hatst. A direktszr elnye a sportbettekkel szemben, hogy mg tbb levegt juttathatunk a motorba, htrnya viszont az, hogy hidegebb idben nehezebben melegszik be a motor. Msik htrny, hogy a motortrbl szvja a meleg levegt, ami ritkbb, azaz oxignben szegnyebb. Clszer azzal trkkzni, hogy valamilyen mdon hidegebb levegt juttassunk a direktszrhz, teht a lgszrt vagy minnl messzebb tenni, vagy hzzal elklnteni a blokktl. Npszer megolds mg a lgbemlk vgsa megfelel helyen a motorhztetre, gy a szr folyamatosan a kinti friss levegbl szippanthat. A sport bettszrnek, br jval kevesebb macerval jr, sok tpusnl megvan az a htrnya, hogy csak nagyon kicsi tereszt fellet szr pthet be. Ilyen esetekben mindenkpp direktszrt javasolnk. A direktszr ezen fell mg hanglmnyben is gazdagtja tulajdonost, ugyanis felersdik a szvhang, „dgsebb lesz a kocsi hangja”. Igazbl a turbs jrmvek szeretik legjobban a sportlgszrket, sokkal knnyebben fel tud prgni a turb, igy hamarabb felpl a turbnyoms. Turbs kocsik tulajdonosait (mint jmagam) meg tudja babonzni a direktszrn keresztl ftyl turb hangja. Sportlgszrk hasznlata sorn nhnyan beszmoltak mg fogyasztscskkensrl is (n 0,5-1 liter krlit tapasztaltam), de ez anyira nem jellemz. |