Mint az sokak ltal kztudott, az intercoolerekre kipufoggz ltal meghajtott feltltkkel elltott motorokon van szksg. Mivel a kipufoggz nagy mrtkben felmelegti a turbfeltltt, gy ezt a magas hmrskletet hatatlanul tadja az ltala nagy nyomson feltlttt, majd a motor ltal beszvott levegnek. Szintn kztudott, hogy a magas hmrsklet leveg motorba juttatsa kt szempontbl is htrnyt jelent: egyrszt kros a motor lettartamt tekintve, mivel az egybknt is meleg motor hterhelst tovbb nveli, msrszt kros a motor teljestmnyre is, mivel a magas hmrsklet leveg kisebb srsg. Az intercooler ezt a kt problmt orvosolja gy, hogy a forr tltlevegt lehti, ezltal hidegebb, oxignben dsabb leveg kerl a motorba. Ugyanakkor ennek a mdszernek is megvan a htultje: gy az zemanyag-leveg keverk berobbansakor nagyobb lesz a htgulsbl add hterhels a munkatem alatt.
Az intercoolerek fajtjt tekintve kt flt klnbztethetnk meg. A legelterjedtebb fajta a szraz intercooler. Ez oly mdon mkdik, hogy a nagy nyoms (s hmrsklet) turbo-levegt egy raditor belsejn vezetik t, mikzben a raditor klsejt htik. Ez a tpus szerkezet inkbb csak az aut vgsebessgt nveli, mivel a raditort ltalban a menetszl hti, gy csak nagyobb sebessgnl van igazn rezhet hatsa. Gyorsulsi versenyeken ezeknl a tltleveg-htkkel elltott autknl a raditor valamilyen mdon trtn lehtsvel tudjuk a motor teljestmnyt nvelni. Erre tbbfle mdszer s anyag hasznlatra is lthattunk mr pldt: volt aki jeget, szrazjeget tett a raditorra, vagy pedig valamilyen oltanyaggal, pl. halonnal fjtk be az intercoolert (A halon egybknt egy rgebben tzoltk ltal is hasznlt gz, mellesleg kivl oltanyag). A htsi mdszerekkel azonban vatosnak kell lennnk, mivel a hirtelen lecskkentett
hmrsklet leveg bejuttatsa a motorba a htguls-vltozs miatt azonnali krosodst, repedst okozhat. Mivel a mindig forr turb ltalban az intercooler kzelben tallhat, vigyznunk kell, hogy erre se jusson ezekbl az anyagokbl (jgnl pl. hideg vz), mivel a htguls-vltozs problmja itt is elg veszlyes, egy megrepedt turb pedig ltalban nem tl hatkony.
Az intercoolerek msik - ritkbban alkalmazott - tpusa a vizes intercooler. Ennek elnye a szrazzal szemben az, hogy a beszvott leveg hmrsklete minden krlmnyek kztt kzel azonos rtken tarthat, gy ll helyzetben is mkdkpes. Htrnya viszont az, hogy mivel mkdshez legalbb kt raditorra van szksg, a rendszer lnyegesen nagyobb helyet foglal el a motortrben. Mkdtetst tekintve kt megolds lehetsges: az egyik megolds szerint a rendszert egybeolvasztjuk a motor htrendszervel, gy hatsosabban tudjuk biztostani az lland leveghmrskletet. A msik megolds szerint a motor vzrendszertl fggetlenl, kln kiegyenlt tartllyal elltva mkdtethetjk. Ennek elnye igazn a gyorsulsi versenyeken hasznlhat ki, mivel lelltott motornl a rendszert (elektromos szivattyval) keringethetjk s hthetjk a rajt eltt. Htrnya viszont az, hogy a hely szksglete s a rendszer ignyessge itt a legnagyobb.
Elmletileg ltezhet egy harmadik megolds, amelyet kirlag gyorsulsi versenyautban tudnk elkpzelni, ennek kivitelezshez azonban komoly tervezsi illetve talaktsi munklatok lennnek szksgesek. Az elv a kvetkez: a turbtl jv levegt a klma utastr-ht raditorn keresztl vezetve htjk le. A futam megkezdsekor a klma kompresszort kikapcsoljuk, hogy ne fkezze a motort. Ha a raditor megfelel mret, mg trol annyi hideget, hogy a futamra elegend htst biztostson. A gyorsulsi versenyek sajnos mg nem annyira elterjedtek, valamint a rendszer tl bonyolult ahhoz, hogy komolyan megvalstsra kerljn.
A motornak teht minden esetben az a legjobb, ha minl hidegebb a beszvott leveg, de gyeljnk arra, hogy a levegt lehetsgnk szerint fokozatosan htsk le, ne hirtelen, gy biztosan megelzhetjk a motor krosodst. Az intercoolerrel kb. 15-20%-os teljestmny-nvekedst rhetnk el lerk tern. Persze ez sokmindentl fgg, az intercooler fajtjtl s mrettl, valamint az aut tpustl is.