Hazai tuner krkben s e honlap trtnetben is elg meghatroz, s foglalkoztatott tma a feltlttt motor ptse. Elg sok „legenda, tvhit” alakult ki mindezzel kapcsolatban. Nem vletlenl hasznlom a „feltlts” szt a turb helyett, hiszen a feltltsre, nem csak a gzturbint (turb) lehet hasznlni, hanem szmos egyb eszkzt is. De erre a kvetkez cikkben kvnok kitrni.
Leggyakrabban feltett krdsek:
- Motorlettartam (alkatrszek mechanikai ignybevtele)
- srtsi arny
- kopogsi hatr
- hterhels (termikus ignybevtel)
- tltnyoms
- zemanyag-fogyaszts
Ahhoz, hogy mit jelentenek ezek a fogalmak, s hogyan tudunk megoldst tallni rjuk, alapoknl kell elkezdennk megrteni a feltlttt motor mkdst.
Kezdjnk bele!
A feltlts lnyege s clja Feltltssel – a szv ngytem s a csak bltett kttem motorokhoz viszonytva – nvelhet a tltet mennyisge s ez ltal a motor teljestmnye. Feltltsnek nevezik a teljes tltetnek – vagy csak egy rsznek – munkahengeren kvli elzetes srtst annak rdekben, hogy a
hengerbe jut tltet mennyisge nagyobb legyen.
A feltlts clja minden esetben az
adott motor fordulatszm-nvels nlkli teljestmnynvelse. Mind a feltlts, mind a nagyobb furdulatszm nveli az idegysg alatt a hengerbe jut tltet mennyisgt s ezzel kzel arnyosan n a belsgs motor teljestmnye.
A teljestmny nvelsnek minden esetben korltai vannak, ezek a korltok a mszaki fejlettsg pillanatnyi szintjtl fggenek.
A fordulatszm (s ezzel a dugatty-kzpsebessg) nvelsvel a tmegerk okozta ignybevtelek ngyzetesen nnek, s a motor gazdasgossga romlik. Az effektv kzpnyoms feltltssel val nvelse esetn a gzerk lesznek nagyobbak, ezek azonban a tltet mennyisgvel – azaz teljestmnynvelssel – legfeljebb csak linerisan arnyosak.
Bizonyos fordulatszm felett a nagyobb gzerk, okozta ignybevtelek elviselsre knnyebben kialakthat a motor konstrukcija, mint a nagyobb tmegerk elviselsre.
A motor termikus ignybevtele a teljestmnynvels mrtktl fgg, fggetlenl attl, hogy a fordulatszm-nvelsbl, vagy feltltsbl szrmazik. Nagy dugatty-kzpsebessgek elrshez knnyebb forgattyhajtm-elemeket kell tervezni s gyrtani, ezt ignyes konstrukcival s j minsg anyagokkal lehet elrni. gy az ilyen motor knnyebb, kevsb robusztus lesz.
A feltlts – a nagyobb gznyomsok miatt – a
konstrukci erstst ignyli. A feltlts a teljestmnyegysgre es tmeget cskkenti ugyan – a teljestmny jobban n, mint a szksges tbblettmeg – mgis, a konstrukci erteljesebb, robosztusabb vlik.
Egy adott effektv teljestmny esetn a feltlts elnyei a kvetkezkppen foglalhatk ssze:
- kisebb helyszksglet (kevesebb henger, rvidebb motor)
- kisebb tmeg, nagyobb teljestmnytmeg
- turbfeltlts esetn jobb hatsfok (lassabban emelked fogyasztsi grbe)
- kisebb beszerzsi r (Ft/kW), klnsen nagy motorok esetn
- kisebb ht, mivel azonos teljestmny esetn kisebb htkzeggel elvezetend hmennyisg, mint a szvmotoroknl
- a kipufoggz-turbinnak szrevehet hangtompt hatsa van
- kevsb rzkeny a krnyez leveg srsgnek cskkensre
- megfelel kialakts esetn kevsb krnyezetszennyez a kipufoggz-sszettel
A feltlttt motorok htrnyai elnyeikhez kpest eltrplnek, de termszetesen nem hagyhatk emlts nlkl:
- motoralkatrszek nagyobb termikus s mechanikus ignybevtele)
- turbfeltltses motoroknl egyes esetekben kedveztlen nyomatki rugalmassg (klnsen nagymrtk feltlts esetn)
- egyes esetekben rosszabb gyorsulsi kpessg (klnsen nagymrtk feltlts esetn)
Korszer feltlttt motoroknl mr kialakult mdszereket alkalmaznak az utols kt htrny kikszblsre. Ezekkel ksbb foglalkozunk.
A kvetkez cikkben a
feltltsi eljrsokrl lesz sz