Egy tuningolt aut motorternek kzkedvelt eleme a kt felfggesztst sszekt toronymerevt. Ez a legtbbszr eszttikailag is rendkvl mutats elem a kt szemkzti tornyot egy elemm, egysgg kapcsolja ssze, ell, s indokolt esetben htul is. Az els toronymerevt funkcija, hogy cskkentse a tornyok meghajlst a kemnyebb kanyarok sorn. Norml esetben ezek a tornyok kanyarban megfeszlnek, az ezltal bekvetkez enyhe karosszria-csavarods miatt pedig autnk veszt valamennyit a sebessgbl. A merevt pont erre nyjt gygyrt: beszerelsvel a tornyok stabilabbak maradnak, a karosszria pedig kevsb csavarodik. A kanyar sorn a - norml esetben csak az egyik oldalra irnyul - nyoms sztosztdik mindkt toronyra, gy a kerekek – ezltal a gumik is – a kvnt pozciban maradnak. gy rezheten stabilabb lesz az aut, ugyanazt a kanyart pedig nagyobb sebessggel tudjuk majd bevenni. A hts toronymerevtk mkdskben az elskhz hasonlan a hts tornyokat ktik ssze, nvelve ezzel az alvz merevsgt. Az alvz kisebb meghajlsa ltal az alulkormnyzottsg eslye minimlisra cskken, s nvekszik autnk stabilitsa kzifkes fordulk sorn is.
A tlkormnyozottsg s az alulkormnyozottsg kt elg gyakran flrertett fogalom, amelyek autnk kanyarbeli viselkedsvel llnak kapcsolatban.
| |
|
A tlkormnyozottsg azt az esetet jelli, mikor a hts kerekek nagyobb vet rnak le az elsknl, vagy a kvnt kanyarodsi vnl. A hts futmvek kicsszsa meghaladja az elsk vt, gy az aut „kidobja a fart”. Ebben az esetben lasstssal tudjuk visszahozni a gpet a megfelel irnyba. |
|
Az alulkormnyozottsg pont az ellenkez esetet jelli, amikor az els kerekek rnak le nagyobb vet a htsknl, az aut orra pedig a kanyar kls oldala fel csszik ki. Tovbbi gyorstssal a kicsszs csak fokozdik, mivel a slypont mg inkbb a hts kerekekre helyezdik t. Enyhe lasstssal ez a helyzet is megoldhat. |
A legtbb autnl gyrilag is lehetv teszik az alulkormnyozottsgot – amennyiben a vezet kevsb rzi biztonsgosnak a kanyart, egyszeren felengedi a gzt s ezltal leszkti a kanyar vt – ez valban minden szempontbl a leginkbb megjsolhat eset. | Toronymerevtk felszerelse a futmtuning szmos varicija mell ajnlott kiegszts. A klnbz sportrugk s gtlk, de akr mg az alacsony profil gumik is tbbletterhelsnek teszik ki a karosszrit, ami kanyarokban annak lland – a gyrilag megengedett rtknl nagyobb - hajlshoz, csavarodshoz vezet. A toronymerevtk nemcsak ennek merevsgt nvelik meg, de ugyanakkor a kormnyzs mvelett is gyorsabb s pontosabb teszik. Ajnlott gyrilag kisebb stabilits autknl is beptsk, ezen kvl balesetek sorn is sok srls elkerlhet velk.
A legtbb esetben a merevtk felszerelse nem tart tovbb nhny percnl, az eredmny pedig ltvnyban sem az utols. Mindemellett minsg szempontjbl igen nehz megllaptani a klnbsget az egyes gyrtk termkei kztt. Annyi bizonyos, hogy legjobb vlaszts – gy, mint ms alkatrszeknl is – a kifejezetten autnk tpushoz gyrtott merevtk appliklsa.
A stabiliztorok funkcija hasonl a merevtkhez, viszont ezek a felfggeszts als rszn lv alkatrszek sszektsvel gondoskodnak a minl pontosabb s gyorsabb kanyarodsrl, ezen kvl nagy befolyssal brnak autnk alul- s tlkormnyozottsga szempontjbl is.
Stabiliztorok felszerelsvel kanyarokban cskkenthetjk autnk dlst - minl "ersebb" az alkatrsz, annl jobban. A stabiliztor a kanyarban a dlst okoz ert sztosztja a futm mindkt oldalra, ezltal az aut mindkt kerkre „rl” ahelyett, hogy csak a kanyar irnynak ellenttes oldalra dlne r. Termszetesen egy kis bedls mg a legkemnyebb stabiliztorok esetben is maradni fog, de ez elenysz.
Stabiliztorokkal jobban tudunk majd kanyarodni, ezt fleg magasabb sebessg mellett rezzk majd. Toronymerevtkkel kombinlva pedig olyan kellemes lmnyekben lesz rsznk, hogy szinte utlni fogjuk majd, ha csak egyenesen kell haladni. Igaz, a terep sem fog kedvenceink kz tartozni, a megnvelt merevsggel ugyanis a legkisebb buckk is kifejezetten szekr feelinget fognak klcsnzni az autban lknek.
Sajnos ehhez a remek rzshez az itthoni tminsg mellett nem is kell tl messzire mennnk.
| |