-Jani oldala-
Welcome
 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
hirdets
Kbex autfelszerels s tuning
 
Ide rjatok! Mind1, hogy mit. :-)
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Tuning verdk
 
Ez itt brmilyen hihetetlen 1 naptr
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Szavazs
 
Ponos cuccok
 
Itt tudsz elrni
MSN e-mailem:
Erre a mailcmre rhatsz.
 
Sasold meg a G-mailed!
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 
Banner
 
 
Folyamatos infk mindenrl...
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Turbstsunk! A tapasztalatok
Br egy korbbi cikkben mr megismerhetttek a turbfeltlt elvi mkdst, azrt nem lenne teljes a kp, ha nem rnnk nhny sort a gyakorlati alkalmazsokrl. Az X-Turbo tuning-team tagjaknt tbb autval volt mr dolgom, kicsikkel s nagyokkal egyarnt, akiknek gazdi - sajt beltsukbl, vagy a tnyek megismerse utn -, turbfeltltben lttk a fejleszts kvetkez lpcsjt. Az eredmnyek magukrt beszlnek. De nzzk elbb az sket.

Maga a turb nem mai tallmny, se egyids a belsgs motorral. Mgis, csupn alig hrom vtizede kezdtk „sszehzastani” ket. Idkzben a versenyplyk majd’ mindegyikrl kitiltottk, vagy nagyfok korltozsnak vetettk al a hatalmas teljestmnyek miatt. Pldul 1982-ben a Brabham BMW F-1, a maga 1,5 literes lkettrfogatval s 4 hengerrel 1200 lers (!!!) edzsteljestmnyt nyjtott… A WRC-ket ma is korltozzk 300 LE-re.

A kzutakon viszont egyre nagyobb elismerst vv ki magnak a „vastd”, hiszen a ma gyrtott dieselmotorok tbb mint 90%-ban megtallhatjuk, melyekben a clja a dzel „lomhasgnak” cskkentse az alacsony fordulaton rendelkezsre bocstott nyomatktbblet rvn. A benzinmotorok tern mr sokkal szegnyebb a knlat. De mostanban mr itt is elindult nmi pozitv fejlds, a gyrak egyazon motor tbbfle teljestmny vltozatait tudjk knlni pusztn a turb mdostsval (lsd: VW-Audi, Saab, Volvo). A versenyeken szerzett tapasztalatokat felhasznlva egyre kisebb, knnyebb, frgbb turbinakerekeket ksztenek, amiknl a turblyuk-jelensg mr elhanyagolhatan csekly. A motorok ezekkel kpesek 2-3000-es hajtmfordulatnl felpteni akkora tltnyomst, hogy efltt a felesleget mr nyomsszablyz szelepen kell elvezetni.

Az utlagos beszerels nem rdngssg, br az otthoni ksrletezst csak az ersebb idegzeteknek ajnlom, akik nem sajnlnak pr hnapot-vet (s nhny motort) rldozni a tmra. Elmletileg az elmlet s a gyakorlat kztt nincs klnbsg. Gyakorlatilag van. A biztonsgos teljestmny kitapasztalsa nem egyszer dolog, s ennek kltsgvonzata igen magas lehet. Tapasztalat hinyban nem tudhatjuk elre, hol van a hatr a cscsteljestmny, s a motor pusztulsa kztt. Nmi kzgyessgre s egy jl felszerelt mhelyre is szksg lehet. Az aranyszably: mindig megfelel mennyisg zemanyag, s a kopogsos gs kerlse.

Nekem megadatott a lehetsg, hogy sajt autmon ksrletezzek, gy idestova hrom s fl v, kb. 25 ezer turbval levezetett kilomter, valamint a keznk all kikerlt autkkal s motorkerkprral szerzett tapasztalat segt a felmerl problmk hatkony kezelsben, s az objektv tjkoztatsban.

De mirt is j, ha turbt teszel az autba, amikor ennl olcsbb s kevesebb talaktst ignyl tuninglehetsgek vannak, amiket akr Magyarorszgon is meg tudsz szerezni, s teljestmnytbbletet rsz el vele? Sportlgszr, -kipufog, polrozs, knnytsek, chiptuning, nitr… hogy csak a legismertebbeket emltsem. Elsknt nyilvn a legtbbnknek az r jelenti a dnt szempontot. Egy turb azonban kzel sem drga. A beszerels, csvezs, thangols sem az. Az egyetlen krds, hogy a motorhoz mennyire kell hozznylni. Nos, a helyzet az, hogy a legtbb esetben semennyire sem! Sajt autm a plda r, hogy mg igen magas tltnyoms (1,0 bar felett) alkalmazsa esetn is a teljesen szria motor vidman llja a sarat, csupn az zemanyagrendszer lett hirtelen tl gynge a magasabb fordulatszmokon tetemes mennyisg zemanyag-mennyisg fedezsre, amit azonban az elektronika mdostsval knnyen t lehet hidalni. Persze ez is csak versenykrlmnyek mellett jn el, vrosi, kzti hasznlatnl tkletes a feeling.

Szinte felejthet a vlt, s az „veghang”. Egyszeren sokkal komfortosabb az autzs, s nem mellkesen: biztonsgosabb is, hiszen egy elzskor nem kell kt fokozatot visszakapcsolni, sztforgatni a motort, s imdkozni, hogy elg legyen a hely. Egyszeren lenyomod a gzt, s szinte sz szerint kikerld a lassabban haladt. Ezt nem lehet lerni, hogy milyen az, amikor 100-rl negyedikben, tdikben egy finom, de hatrozott gzmozdulatra az aut megldul, s gy gyorsulsz, ragadsz az lsbe, mint eddig csak kettesben, hszrl. Ezt rezni kell, s ha egyszer mr rezted, akkor sem hiszed el, hogy a jrmben ugyanaz a gyri motor dohog.

A motor lettartamt a turbstott szria- s egy agyonknnytett, sztberhelt szvmotorral sszehasonltva szintn megnyugodhatunk, hiszen nem kell ngy-tezres indulsi fordulatszm s kt-hromezer kilomterenknti motorgenerl. s nem kell millikban gondolkodni… Persze a legtbben azrt tuningolnak, mert versenyezni akarnak a verdval. Erre csak azt lehet mondani, hogy minden gyri motor garancijt veszti versenyszer hasznlat esetn, nincs ez mskpp akkor sem, ha szvmotorknt tuningoltunk, vagy ha a motorra turbfeltltt szereltettnk. Tuning esetn - legyen az brmilyen eltrs a szritl - s az rlt hasznlattal, sokkal jobban terhelhetjk a motort, mint az - gyri kivitelnl - egyltaln lehetsges lenne. Ezt egyetlen gp sem brja sokig, fkpp, amiket nem versenyclokra ksztettek.

A fogyaszts? Kevesen hiszik el, de egy turbs motornl szpen, egyenletesen haladva nincs tltnyoms, nincs tbbletterhels a motoron, s a pnztrcnkon. Viszont ha egyszer - nem trdve az ezresekkel - mulatni tmad kedvnk, s lelpjk a pedlt, kevs az igazi ellenfl gyorsulsban. De mg ekkor is 4-5000-nl kell tovbbkapcsolni, a sztprgets nem csak nem ajnlott, de teljesen felesleges is.

A legtbb hajtslnc is elg jl megbirkzik a megnvekedett erkkel, egyik gyenge pont a kuplung lehet, de annak megerstse is csak magasabb szintek esetn vlhat szksgess. A futmvet leginkbb nem az extra er veszi ignybe, hanem a sajnlatosan elhanyagolt, toldozott-foldozott magyar utak. A nagyobb lendlet hajtsra ksztet, ami hirtelen elrt nagyobb sebessgeket jelent. Errl illik megllni tudni. A fkeken nem rdemes sprolni, hiszen egy elhibzott fktv sokkal nagyobb kltsgeket ignyel, mint egy idejben beszerelt izmosabb fk. A gumikops nhnyunknl mr szvmotornl sem volt jelentktelen, az utcn gyakorta hallani sivt kerekes indulsokat, s ha az ember srbben lp a gzra, a turbnl ez a jelensg fokozottabban fellphet. Teht erre is ugyanaz vonatkozik, mint a fkekre.

Megri? Kezdetnek mindenkinek ajnlott az alap szett (kis nyomsra belltott turbval). Ez nlunk felszerelssel s hangolssal egytt anyagilag is versenykpes egy nevesebb mhelyben vgzett chiptuning + sportlgszr + -kipufog + -gyertya egyttes beszerelsvel szemben. De hasonltsuk csak ssze az ezekkel kapott sszes teljestmnynvekedst (szv-tuning esetn kb. 10-15%) s a turbval elrhet minimlisan 30-35% teljestmnytbblettel! gy mr nem is tnik olyan soknak, fleg, hogy erre az alapra pl minden tovbbi szint, ahol mr arnyaiban egyre olcsbb minden plusz ler, olyan szintre emelve ezzel a motor teljestmnyt, amit enlkl elrni, nemcsak hogy nem olcsbb (knnytett forgattym; specilisan talaktott hengerfej s -vezrls; verseny-befecskendezs; egyedi, hangolt kipufogrendszer), hanem szinte lehetetlen is.

sszegezve, azt mondhatom, hogy szinte brmilyen szvmotor turbzhat nagyobb pnzgyi rvgs nlkl is (lsd a gyorsulsokon indul turb-Lada). A sajt autm ta elkszlt jrgnyok egyiknl sem kellett a motorba nylni. Az elrt teljestmnyjavulst mgsem „degradlta” senki a sportlgszr + chiptuning kategriba. A gyri teljestmnyhez kb. 40-50%-ot tehetnk hozz szmottev htrny (lettartam-cskkens) nlkl, s mint oly sok terletn az letnek, a hatrt itt is csak a ksrletez kedvnk, a pnztrcnk vastagsga s a csillagos g adja.
 
Ltogatk szma:
Induls: 2005-03-24
 
Ez itt elvileg a .os id
 
Nvnap
 
linkek
 
Tuning
 
Videk
 
Kbex
http://www.kabex.hu
 
Bemutat
 
Klipek
 
Jtkok
 
Szavazs
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!