Rally VB
2005.04.06. 16:41
Időjárás és gumizás
David Lapworth, a Subaru csapatfőnöke szerint a hétvégi Új-Zéland rally-n a gumiválasztás és az időjárási kondíciók fognak dönteni. A pályabejárás alatt ugyan esett egy kis eső, de az előrejelzések száraz hétvégét prognosztizálnak.
Az Auckland környékén található gyors pályákat kemény alapréteg, és azon laza kavics-, homok-, és a porréteg alkotja. Ha az elmúlt futamokhoz hasonlóan száraz lesz az idő, akkor ez nyilvánvalóan erősen hátráltatni fogja az első néhány versenyzőpárost, mivel ők fogják majd letakarítani a pályát. Ha esni az eső, nem kell annyira számításba venni ezt a tényezőt.
Mivel egy pályán kétszer is átfut a mezőny, a pilótáknak a változó útviszonyokra is fel kell készülnie. A 71 autóból álló mezőny az első körben teljesen le fogja takarítani a pályákat, így a második körre már csak a kemény alapburkolat marad.
"Az első és a nyolcadik autó között a különbség akár egy másodperc is lehet kilométerenként. A tisztogatás eléggé fontos szerepet kap, főleg egy ilyen indián nyár után. Az eső semlegesítheti, vagy éppen megfordíthatja ezt a hatást, mivel összeáll a murva és a por, így lassabban tisztulnak a pályák. Ha viszont túl sok eső esik, az alapréteg nagyon csúszóssá válhat a nagyobb rajtszámú autók számára. Amint letisztul a laza réteg, megmarad a csúszós réteg alatta, ami lassabb haladást tesz lehetővé. Mivel Petter elsőként rajtol, nem lenne rossz, ha esne egy kis eső az első napon."
"Nehéz dolog kiválasztani a megfelelő abroncsot. Amikor száraz az idő, és mondjuk 15-ikként rajtolsz, akkor jobb a tartósabb gumi, néhol bevágva. Ha a nyomvonalról letérsz, akkor ezek a bevágások biztosítják a megfelelő tapadást. Amennyiben elsőként mész a pályán, akkor a lazább felület miatt jobban vágott gumi kell, de ezzel gondok vannak. A nyitott mintázatú gumi jobban kopik, és ha 80 km-et kell menni ezzel, akkor az közel sem ideális. Egyébként is, kevésbé stabil, és nem olyan hatékony fékezéskor, mint egy zárt mintázatú abroncs."
Forrás: wrc.com
|